Friday, August 26, 2011

my new bff - medela freestyle

sebenarnye dah lama nak cite tapi mcm segan. lagipun dah ramai cite kat blog diorang. tapi tetap nak cite jugak.

sebelum syazwan lahir lagi, dah bersemangat beli medela freestyle ni. sbb macam pump paling 'in' jek skrg nih.

gambar pinjam dari blog org lain


beli online tapi memandangkan masa tu aku tak biasa beli brg online n aku jenis lebih selesa tengok dulu barang then baru amik, so kitorang sanggup pegi puncak alam nak jumpa Aja. rupe2nye puncak alam tu dekat kuala selangor ek...huhu. memula bayangkan cam dekat shah alam jek. takpe merasa pusing2 situ.

sebenarnye nak cite ape ek? ok medela fs ni mmg dah jadik bff aku gak la skrg nih. dalam usaha nak buat stok byk2 sebelum start keje.

kali ni juge adelah first time aku nak exclusive bf. sebelum ni mase ngan syamiel, tak exclusive sbb campur formula. tapi dapat jugak bagi direct sampai 2 tahun 8 bulan. kali ni macam prepared sikit la. tapi walaupun konon dah ready, sebenarnye bykk lagi yg kene digugel tau. berapa oz nak simpan kat each botol? berapa botol kena bagi kat nursery? berapa lama ebm tahan? nak kene beli deep freezer ke tak? nak simpan kat botol ke bekas biasa? harga setiap botol berapa? mana nak carik yg murah? semua kene digugel n ditanya pd kawan2. sib baik la ade kawan2 yg ade experience yg byk menolong: wawa, suzie, rita, safura, ilyana dll.

n masa buat stok utk syamiel dulu, kat opis lama, dudukla dalam surau sorang2. pastu cam segan bila ada org masuk nak semayang. takde geng. tapi sekarang best, dlm unit aku je, ada 4 org pengguna medela fs.

berempat lebih baik


sebenarnya kan, gambar kat atas la jadik penyebab aku tulis entry ni. lepas je amik gambar ni, aku terus send mms kat Aja, owner online shop yg kitorang beli dengan ni. pastu hari ni dia siap masukkan gambar ni kat entry dia. hehehe....

pandai Aja teka siapa yg ada dlm gambar tu: wawa (ye aja, betul najwa is one of us), pn taro (ye aja betul lagi, mukhtaroh pun ada) n suzie (aja, yg sorang lagi tu suzie).

oh ye, aja jugak ada bagi seperais kat aku tapi takleh cite kat sini. thanks aja!

sebelum ni ingatkan bila exclusive bf ni dpt jimat byk RM sbb takyah beli formula, tapi bila dikira balik, sama jek - nak kena beli pump, storage bottle byk2, deep freezer, bottle warmer, nursing cover, etc etc. siap kena komitmen masa n tenaga lebih lagi nak buat stok. tapi ape sangatlah RM n masa tu kalau nak dicomparekan dgn kebaikan bf berbanding formula kan. pastu bila dapat eye contact ngan baby masa bf dia. bila dia pandang kita dgn muka comel sgt. PRICELESS.

hehe sebelum ni bile baca blog orglain tulis pasal bf, kdg2 rasa cam ala2 poyo especially yg dok mengutuk org yg bagi formula. ala semua org ada problem masing2 kan, so jgnla kutuk. tapi bukan semua poyo, kebanyakannya lebih kepada bagi semangat. yg selalu aku baca utk bagi semangat ialah rita nyer blog lah sbb dia kwn aku. hehe. tapi sekarang baru rasa perlunya entry2 gini utk bagi semangat kat diri sendiri n bagi semangat kat org lain. sbb penting sangat ada semangat ni. kalau hilang, jawabnye stop camtu je la.

ps: semoga semangat utk exclusive bf tak hilang n semoga dipermudahkan semuanya utk aku n kawan2 semua. aminnn.

Friday, July 29, 2011

makan2 @ tony roma's

huhu aktiviti wajib lepas pantang bersalin is.......makannn!!! sebelum tu, hantar syamiel & syazwan ke nursery dulu (ni first time syazwan gi nursery. half day jek). then mari kite ke pavillion....



ribeye. sedap gak. tapi ade org tu kata tak cukup kenyang. hehe.



bountiful beef ribs. ribs dia sedap gileee ok.


ok overall puas ati mkn sini. kenyang gile. oh ye kalau order fruit juice dia bottomless boleh refill lagi dan lagi.

tapi ade satu lagi tak puas ati, where's my bib? apsal aku tak dpt bib? slalu tengok kat blog org yg mkn sini pakai bib cam kiut je. sampai ke sudah aku tunggu tak dpt2.

ps: sebut psl bib, tetibe teringat kat kakbib. n kebetulan pulak lepas teringat kat kakbib, dia pun comment kat my previous entry. hehe.

Monday, July 11, 2011

updates: sebulan dlm pantang

1. utk yg ke-2 kalinye dlm pantang nih, aku kurang sikit berdisiplin. bertungku semua kene buat sendiri, so selalu mcm skip. huhu. tapi ubat yg hospital bagi berjaya habis on time (mase dulu tu, tak abis pun). stoking masih pakai selalu, boring dowh.

2. org kata mase dlm pantang adalah waktu utk menonton drama melayu (sinetron atau telenovela gua tak layan ye). kalau masa dlm pantang bersalin syamiel dulu, aku cume addicted ngan satu citer je: sindarela, tapi masalahnye, berpantang yg sekarang ni, aku masih takde citer melayu yg aku addicted to. camna nih? pantang dah nak abis dah. huhu (hello...perlu ker?). tapi bile dipikir balik, dalam tempoh 5 tahun ni, aku cuma follow dua drama melayu: sindarela (2008) ngan adamaya (2010). adamaya tu aku follow masa tengah mc 2 minggu sakit mata. ok now baru aku perasan, aku hanya akan follow drama melayu bila aku MC panjang. haha.

3. astro kat umah mak bapak aku ni takde star world. aduhhh mati kutu jugak la. itu feveret cenel aku (macamla tak boleh amik smart card dari umah aku je kan. malasla...dah nak abes pantang dah).

4. syamiel dah boring lama sgt dok umah atuk opah. asik tanya bila nak balik umah kite. mama pun dah tak sabar nak balik ni syamiel....

5. alhamdulillah percubaan utk fully bf syazwan setakat ni masih positif. sori ye syamiel mase syamiel dulu mama kurang persediaan, tapi walaupun campur ngan formula, tetap direct bf sampai syamiel umur 2 tahun 8 bulan. cuma masalah perobelemnye skarang ni, gangguan utk menyetopkan exclusive bf syazwan tetap ade. datangnye tak lain tak bukan dari mak sendiri (seperti kes2 kawan lain). hari2 dok suruh bagi air kosong kat syazwan (baby yg fully bf tak perlu diberi air kosong). tempat utk mengadu ialah biasanye wawa. thanks wawa.

6. mase syamiel aritu, kitorang plan taknak ajar pakai buaian n isap pacifier. mmg byk dugaan. tapi alhamdulillah berjaya. skrg ngan syazwan, pun sama gak. pastu dugaan terbesar pun dtg dari mak sendiri gak asik dok suruh beli buaian. n ade gak suh belikan puting baby. lalalala....

7. kali ni dah terer sikit mandikan ngan siapkan baby semua aku buat sendiri. kalo dulu mase syamiel, mak yg mandikan. skrg dah terer sikit. tp kekadang mak tolong gak. ayahsyamiel pun tolong gak.

8. eh ayat sebelum ni aku gune nama 'ayahsyamiel'. kecik ati syazwan kang. tapi nak guna nama apa kat blog skrg ek?

9. syamiel kuat merajuk skrg. bukan skrg je, sejak 3-4 bulan lepas lagi dah start dah.

10. kitorang masih lagi kelam kabut menghandle anak 2 org. harap2 lepas ni makin ok.



Friday, July 1, 2011

outing pertama dlm pantang

huhu...outing pertama dlm pantang ni adelah setakat pegi amik syamiel kat nursery pastu pegi rumah 'kawan mama' (syamiel kata).

syamiel with keisha...anak 'kawan mama' tu. tetibe shy-shy cat pulak syamiel jumpe awek nih


kepada kaki2 bloghoppers semua, kenal ke sape 'kawan mama' tu? yeee...jawapannye ialah ceera. kire okla tu, kira cam kawan baru mama la kot ye syamiel....

tujuan utama pegi sana ialah utk beli nursing cover yg dia jual kat sini....malas nak beli online sbb rumah dia dekat je ngan umah kitorang.

so nanti bulehla menursingkan syazwan dengan gaya cam model kat bawah nii :P


review pasal nursing cover? nanti dulu yek. belum basuh lagik.... ;-)

Sunday, June 12, 2011

seperais!

hello readers (lagi) !

utk entry yg lepas, aku tulis yg aku 'ada beberapa sebab yg menyebabkan aku kurang apdet belog' kan?

so selain dari aktif ngan tupperware, ini adalah sebab yg lagi satu. yg menyebabkan aku kene rehat lebih banyak n takleh nak online sangat tengah2 malam (ye ke? padahal nuron ngan kk selalu je jumpe aku online tgh2 malam kan?)

hehehe seperais...sekarang kitorang dah ade 2 orang heroes...!

saya telah selamat melahirkan our second boy pada 7 jun lepas. ;-)

Baby dilahirkan secara normal. Berat 3.76kg. huhu berjaya kurangkan berat berbanding abangnye aritu 3.94kg. hasil diet kurang makan nasik (kurang ke?)


lepas mandi



sebelum discharge dari hospital.



kat umah



nama setakat ni Muhammad Syazwan bin Mohd Fadzli. belum final lagi nama ni sbb belum gi register jpn. sekiranya ada cadangan boleh dipertimbangkan. tapi takyah laa bagi cadangan muhammmad shah jazle plak. :-P


Related Posts with Thumbnails