Thursday, June 25, 2009

kisah kek kuku

Few years ago, aku pernah buat courseware untuk kanak-kanak belajar jawi cara mudah. Sebenarnye walaupun aku asik buat courseware belajar jawi cara mudah dan juge pernah jadik wakil sekolah dalam pertandingan membaca jawi (tapi tak menang pun), tapi aku sendiri selalu konfius ngan ejaan jawi. Konsep ejaan tu pade aku cam tak berapa standard.

Kalau dulu2, eja jawi tak banyak guna huruf vocal (alif, lam, ya). Biasanya pepandai sendirila nak sebut cemana. Contohnye: eja ‘makan’ (apsal tah, kalo nak carik perkataan contoh, aku nyer contoh mesti perkataan ‘makan’). Kalau dulu, eja ‘makan’ dalam jawi ialah mim alif kaf nun (4 huruf). Padahal kalau eja rumi, ‘m’ ‘a’ ‘k’ ‘a’ ‘n’ (5 huruf). Yg ejaan jawi tu macam automatic bile kite bace, kite akan buat baris atas kat huruf ‘kaf’ tu. Rasa cam takde masalah aje kan?

Tapi skrg ade lak kaedah yg aku jumpe, eja ‘makan’ tu mim alif kaf alif nun. Dah macam eja rumi plak kan?

So kesudahannye aku pun konfius nak guna mane satu. Ikut sedap aje la. Tapi cam sedey plak tengok ramai anak2 melayu skrg ramai yg tak reti baca jawi. Org bangsa lain plak ade yg lagi terer dari kite (pernah bace kat sokkaba, ade Chinese guy terer & minat baca jawi).

Berbalik kpd topic aku tadi. Terpanjang lak intro. Heheh.

Utk interactive courseware nih, ade satu modul dia ni, grafik akan tunjuk ejaan jawi, pastu ada VO (voiceover) utk ejaan tu. Aku sebenanye cam dah lupe, mase aku wat pojek ni, aku jadik ID atau programmer tah (ataupun grafik designer?), aku pun dah tak ingat. (kpd org yg bukan dalam line eLearning, sorila ek kalo korang tak bape faham term2 yg aku gunekan)

Content yg kitorg terima dari subject matter expert (cikgu jawi) tak silap aku mase tu dlm jawi. So kitorg kene buat storyboard yg akan ade semua details yg terlibat.

Salah satu dari ejaan yg diberi oleh cekgu ialah seperti berikut:


*interface bukan yg asal.

Waktu mengcreate storyboard, kitorg pun masukkan la details kat column Voice Over tu, “Suma bawa kek kuku”. aku komplen gak dlm hati, apela cekgu ni, kalo nak kasik contoh pun, bagila yg logic sikit. Macam mane lak nak buat kek daripada kuku? Cam kotor je? camanela pendidik nak ajar masyarakat jadik pembersih? bila makan roti canai ada rambut, marah pulak. tapi boleh pulak buat kek ada kuku? isy....nak komplen lebih kang, dia cikgu, so nak taknak kenela ikut je content dia.

Sampaila projek dah siap utk first review, voiceover pun dah ready. Siap pakai professional (penyanyi nasyid mane tah) yg record VO. Dalam bentuk lagu lak tu. Bayangkan 4-5 org penyanyi dok nyanyi dengan lagu yg dicurik sikit dari melodi lagu 'old macdonald' camni:

lagu asal:‘old macdonalds had a farm(solo), e i e i o(beramai2)”

version courseware: ‘Suma bawa kek kuku (solo), suma bawa kek kukuuu (beramai2)”.

Pastu bila cekgu tu dah review balik courseware kitorg tu, kitorg pun dptla beberapa amendments utk dibetulkan. Biasenye ada la dlm 10 pages kot. Dalam dok belek2 pembetulan yg kitorg kene buat, kitorg terbace satu nota amendment kat situ:

Error: Sebutan lagu voiceover. Sepatutnya “Suma bawa kek koko”.

cait….punyela banyak mata dok baca content, dok belek ejaan jawi dan storyboard, tapi takde sorang pun perasan ejaan kaf wau kaf wau tu sebenarnya KOKO. Bukan KUKU ke?

Wahaha maka kumpulan nasyid tu pun kene datang rekod balik lagu tu.

10 comments:

jellynajal said...

kalau koko ejaan dia macam tu, kuku macam mana plak ejaan dia ek? hmmmm

@tune® said...

mak aih..
aku pon tertipu la..
kene masuk skolah blk nih...

part makan kan..satu alif ilang mase kite blaja jawi sbb da kene mkn

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

Bezlar part nie..KRina baca pun tergelak besar sampai member pun noleh..

FYI Sue, skang nie sekolah agama kafa memang dah ada sukatan jawi ni sbb anak KRina ada subject tu 3-4 times a week.

Jajadomaq said...

Kalau aku yang baca.. langsung tak dak bunyi... (cam Ramli baca jawi)

knh said...

cam pernah ku lihat..tapi di mana ya...

Unknown said...

hahahaaha... good one! takde sapa perasan eh? termasuk diriku ini yg membacanya... hehhehheh...

suez said...

jellyna:
aku rase kene create satu huruf jawi utk mewakili huruf 'o' lah. macam gak ade huruf ga, ca, va. kan?

atun:
patutla aku selalu eja 'mkn' aje. rupenye aku makan huruf tu dua kali sudah.

azrina:
heheh...
bagusla ade sukatan jawi. tapi dulu pun ade kan? eh dulu belaja jawi mase pend. islam je kan?

jajadomaq:
ini mesti sebab kejadian 'ustat' tu, @#!*# punye 'ustat'!

knh:
di mana ya?

azq:
haha kan? so far, belum ade yg tak tertipu. mesti en. koko bengang ngan kuku. kuku lak gelak besar kat koko.

chucky said...

mmg kelakar,tu lah,huruf jawi penuh seni dan mengelirukan

Unknown said...

dengar kata2, sub-con yang buat c/ware jawa tu, dah pakai volvos80,

suez said...

caki:
aku rasa jawi mesti kene ada tanda baris mcm ayat quran. baru senang nak baca.

nazriza:
jawa rangers?

Related Posts with Thumbnails