Thursday, March 10, 2011

refleks polis trafik

soalan cepumas:

kalau korang tgh dalam kenderaan yg bergerak atas jalan, pastu ternampak ada 2-3 orang polis trafik tgh ala2 buat road block kat depan, apekah tindakan refleks kepala anda lepas nampak polis tu?

A. kepala terus tunduk pandang bawah
B. kepala terus toleh ke arah dinding kenderaan (kiri kalau duduk belah kiri. kanan kalau duduk belah kanan)

kalau jawapan anda A, bagus. anda mungkin seorang pemakai seat belt yg tegar. tunduk kepala tu just utk double check yg anda mmg dah pakai seat belt. kalau mmg sentiasa pakai, check kat badan je la kan?

kalau jawapan anda B, maknenye mungkin anda bukan pemakai seat belt yg tegar. sbb baru nak carik mana seat belt, baru nak tarik n pakai.

kategori manekah anda?

2 comments:

bb7ady said...

err.. kalo nampak polis aku akan teruss sound co-pilot yg slalunye malas pakai seat-belt. sbb aku mmg bangsa pakai seat belt. hehe. tapi skang dah kurang obses. kalo dulu, asal masuk kete je pakai seat-belt. ;)

aku penah tumpang kete sorng mamat ni, nak g dekat je, cth cam dr blok A nk g blok C gitu. tp sbb dah biasa tindakan refleks kalo masuk kete terus tarik seat-belt. maka mamat tu telah wat muke pelik kat aku & ckp "eh ni nk tumpang g mane??" kenkonon macam aku nk tumpang jauhh gila la. huhu. ekceli mase tu x prasan lg nape dia pelik. then dia ckp "ooo mmg suke pakai seat-belt ey?" & dia senyum2 sambil drive. aku pon cam. nape aku pakai seat-belt nii??? hahahahahhaha :p ok tak kelakar. tp aku rase cam tahpape je mase tu.

suez said...

bb7ady:
aku rase mamat tu tak patut buat muke pelik kat ko. dia patut malu kat ko sbb dia tak pakai seat belt. bukan ke mase kite belajo driving dulu, kite kene pakai seat belt sebelum start enjin? mase nak amik test, rajin pulak reti pakai sbb nak lulus. tapi bile dah lulus, buat-buat lupe je kan.

ko juge tak patut malu ngan dia, ko patut bangga sbb menjadik pemandu/penumpang yg ikut peraturan dan pentingkan keselamatan. huhu tetibe aku cam jadik penceramah keselamatan plak.

Related Posts with Thumbnails