Friday, January 28, 2011

malam jumaat

aku diajar malam jumaat seeloknya baca yasin. walaupun amalan baca yasin malam jumaat dikategorikan sebagai bida'ah sebab ianya bukan amalan yg diajar oleh nabi muhammad s.a.w, tapi bida'ah yg ni kite boleh amalkan sbb dia adalah kategori bidaah hasanah (bida'ah yg baik).

apa yg aku tulis kat atas ni berdasarkan apa yg aku tahu saja. correct me if i'm wrong.

tapi semenjak dua menjak ni, televisyen mengajar kita bahawa malam jumaat adalah malam yg seramm. banyak hantu setan yg akan memunculkan muka seram kat tingkap.

contoh adalah seperti bukti2 kat bawah:


tv3 jam 9.30pm: Saka Jentayu



astro ria 9.00pm: S3RAM



astro prima 9.00 pm: MISTIK
11pm WARIS SONGSANG. tapi aku tak sure tu cite seram ke apa. kategori Pyschological Thriller dan dari pembuat cite seram Bisikan Arwah. tapi aku pun tak pernah tengok cite bisikan arwah tu, tapi tajuk cam super seram je.



AXN juga tidak ketinggalan: Ghost Adventures at 9.10pm


ape aku nak jawab kalau anak-anak aku nanti tanya betul ke malam jumaat malam yg banyak hantu? adakah patut aku saman tv-tv yg buat dia berfikir camtu? jgn lupa, budak2 akan terima bulat2 apa saja yg tv ajar. tv semuanya betul.

ps: tetibe teringat kat tv talkshow yg ada uncle seekers vs dato' fadzillah kamsah few years back: uncle seekers cakap "dalam quran pun ada tulis tentang hantu...", pastu dato' fadzillah kamsah dgn machonye balas "dalam al-quran takde tulis tentang hantu ye...yg ada adalah tentang jin dan syaitan". kekeke. (kalau belum tengok, sile carik kat youtube)

6 comments:

jellynajal said...

ahahaha, aku suka part saman tu. hahaha.

Che Kay said...

saman je. mana tau untung2 ko kaya menang kes saman. hehehe

suez said...

jellynajal & chekay:
eh kenapa korang komen pasal saman tu ek? aku tak terpikir lak itu menjadik key point dalam entry nih. anyway, betul gak, leh kaya ek? tapi nanti ramai blogger lain kutuk aku, 'eleh pasal tu pon nak saman, dah sengkek sangat la tu'. haha.

@tune® said...

iklan antu pon aku nyampah nk tgk da

CouLeur de Chiqu3 said...

:)

Che Kay said...

rezeki mana lah nak tahu. tgk macam kat US, kadang2 aku tergelak dengan kes saman2 diorang. tapi boleh menang tu tak tahan. tak ke duit terpijak. hahaha (tapi kena la pijak mahkamah berkali2)

Related Posts with Thumbnails