Sunday, January 25, 2009

cny dan iklan tm

Happy new year to all my chinese frens!

Pernah tgk satu iklan cny kat tv?
1.mak dia asik membebel kat anak lelaki dia.
2.bapak dia asik tutup muke ngn sokkaba.
3.anak dia mcm malas nak buat apa2.
4.tetibe mase cny,anak dia jadi punctual pastu mcm dah jd berjaye.
5.ada 2 anak pompuan jiran dia cam nak tekel dia.
Ada sesape faham iklan ni tak? Aku rase sgt lost. Dahla rugi byk mase utk tgk iklan ni.
Oh ye,ini iklan tm.

Mlm ni, tlg jgn main mercun lame sgt pls.

5 comments:

@t00neY r00neY® said...

aku xpenah tgk pon...
ade ke?

nnt aku analyze..

Kay Faizal said...

loh, ko tak paham? kan tahun ni tahun lembu jantan. budak tu lahir tahun lembu kot tak silap aku. mak dia kan bebel perangai anak dia macam seladang. ala2 macam anak dia malas je. bapak dia malas layan. walaupon dia macam slow, tapi dia kan bagus buat keje. walaupon mak dia suke bebel anak dia, bile hari raya cina, mak dia tahu anak dia mesti dtg tepat pada waktu dia, macam lembu. erm kesimpulan dia, walaupon anak dia lahir tahun lembu jantan, nampak macam ada kekurangan, tapi disebalik kekurangan dia, ada jugak kelebihan anak dia. ko paham ke? yang ni ape yang aku paham la ye.

suhanazainal said...

atun:
sile duduk depan tv. sikit lagi takde dah iklan tu.

kaykay:
aku tau yg dia cam nak tunjuk pasal perangai anak dia ala2 cam seladang walaupun mcm mane dia tau tah. tapi rase cam tahpape. kenape anak dia kene bercahaye2? kenape bile nak ujan pastu anak2 jiran dia letak payung kat mak dia pastu tibe2 tak ujan? hihi.

hariszainon said...

Good tips.

If you don't understand about any particular advertisement. Probably because:

1. The idea or content presentation is bad.
2. Simply the advertisemnt is not for you. (you not in thier target market).

p/s: You need to reconsider the 2nd fact before make the 1st as your conclusion :D

suhanazainal said...

hariszainon:

1. The presentation is pretty good (if not, i wouldn't stay watching until the end of the advertisement), but i guess the message that they are trying to send does not fully delivered.

2. All advertisements should be understandable even to those who are not in their target market. You can understand kotex ads, right?

thanks for the tips. ;)

Related Posts with Thumbnails